-->

-- Bandung Amanah Tours and Transport --

<b>-- Bandung Amanah Tours and Transport --</b>
Terima Kasih Atas Kepercayaan Anda Selama Ini

-- ALL ABOUT BANDUNG CITY--

<b>-- ALL ABOUT BANDUNG CITY--</b>
Welcome To Bandung

Isnin, Mac 07, 2016

Menikmati kesejukan Curug (air terjun) Maribaya Lembang

curug maribaya
curug maribaya lembang

Menikmati Kesejukan Curug (air terjun) Maribaya Lembang

Kampung Maribaya berada di Taman Wisata Maribaya. Kampung Maribaya terdiri dari tiga curug iaitu Kampung Cikawari, Cigulung dan Cikoleang dengan ketinggian ketiganya kira-kira 15 m. Ke tiga curug ini berpunca dari Sungai Cigulung dan Sungai Cikawari. Diantara ketiga curug tersebut pengunjung biasanya bermain air di Kampung Cikawari kerana dasar airnya cukup dangkal sehingga tidak bahaya bermain air disekitar curug tersebut.Tak jauh dari Kampung Maribaya terdapat curug yang lebih besar iaitu Curug Omas yang berada di kawasan Taman Hutan Raya H. Juanda.legenda

maribaya bandung
maribaya

Maribaya berasal dari nama seorang perempuan sangat cantik yang menjadi sumber kekecohan bagi kaum laki-laki. Saking terpesona oleh kecantikannya, pemuda-pemuda di kampungya sering pergaduhan sehingga sewaktu-waktu boleh terjadi pertumpahan darah.Sejak mula dibangunkan tahun 1835 oleh Eyang Raksa Dinata, ayah Maribaya, objek pelancongan itu berjaya mengubah kehidupan Eyang Raksa Dinata yang sebelum ini hidup miskin, menjadi berkecukupan. Banyak orang yang berkunjung ke tempat tersebut. Mereka tidak hanya datang untuk berekreasi menghirup udara segar alam pengunungan dan perbukitan, tetapi juga untuk berobat dengan berendam di air hangat.


air terjun maribaya bandung
Air Terjun Maribaya

Eyang Raksa Dinata yang sebenarnya hanya ingin mengelakkan pertumpahan darah di kampungnya, malah mendapat berkat kekayaan setelah menguruskan sumber air panas mineral yang dapat dipergunakan untuk rawatan itu. Keluarga Maribaya memperoleh pendapatan daripada para pengunjung yang datang berduyun-duyun.
LokasiTerletak di Kampung Cikondang, Desa Lamajang, Kecamatan Pangalengan, Kabupaten Bandung, Propinsi Jawa Barat.Peta dan Koordinat GPS: 6 ° 49 '51.64 "S 107 ° 39' 18.45" EAksesbilitasBerjarak sekitar 21 Km ke arah utara dari bandar Bandung atau 5 Km ke arah timur dari Lembang. Dapat ditempuh dengan kendaraan pribadi roda dua dan empat atau dengan pengangkutan awam.Terdapat dua pintu masuk ke kawasan Maribaya iaitu pintu masuk dari LembangTiket dan letak kenderaanTiket masuk Rp 3000 per orang dan kenderaan kenderaan Rp 3000 untuk roda empat.Kemudahan dan PenginapanTerdapat taman bermain anak, taman-taman yang indah untuk kegiatan pesta kebun, serta pelbagai kemudahan awam lain seperti tandas, surau, kawasan tempat letak kereta serta ruang tempat pusat maklumat.pelancongan Lain


taman hutan juanda
gerbang masuk taman hutan juanda

bagian dalam taman hutan juanda bandung
taman hutan juanda

Taman Hutan Raya (Tahura) Ir. H. Juanda yang mempunyai luas sekitar 6oo Ha. Taman ini terletak kira-kira kira-kira 4 km dari lokasi curug dan dapat di tempuh dengan berjalan kaki menyusuri hamparan hutan. 


Sumber Mata Air Panas Maribaya

pemandian air panas
pemandian air panas maribaya

pemandian air panas maribaya
pemandian air panas maribaya

Lokasi pelancongan ini memang boleh dibilang murah meriah, dan boleh dicapai oleh lapisan masyarakat. Maribaya jika ditempuh dari Kota Bandung kira-kira 15 km atau 5 km dari arah Timur Lembang. Untuk mencapai daerah pelancongan Maribaya dapat ditempuh dengan menggunakan angkutan kota (angkot) ke arah Maribaya.


 
Maribaya dengan panorama keindahan alam nan sejuk boleh juga dilalui dengan cara tracking jika anda gemar tracking melalui Dago, tepatnya Taman Hutan Raya Djuanda.
 
Jika anda dari Lembang, boleh terus naik angkutan ke arah Maribaya, atau boleh juga bawa kereta peribadi. Perjalanan ke Maribaya merupakan arah timur Lembang. Setelah melewati jalan kurang lebih 5 km anda akan sampai di jambatan Maribaya. Tempatnya rendang dan sejuk. Seterusnya anda boleh beli tiket dan masuk ke kawasan pelancongan Maribaya.


 
Bila sudah sampai di Maribaya, anda boleh melihat air terjun dan menimati dinginnya udara Maribaya sambil menikmati lezatnya jagung bakar atau pulut bakar. Tempat ini sangat sesuai buat rehat bersama keluarga, lokasinya sejuk, sejuk dan dibawah rendangnya tumbuh-tumbuhan Maribaya.
 
Jika anda ingin tracking ke Maribaya, boleh melalui Taman Hutan Raya Djuanda yang dapat kita tempuh dari Dago atau Bandung Utara.


 
Di Taman Hutan Raya Djuanda, anda boleh beli tiket lalu masuk ke taman Djuanda. Perjalanan seterusnya anda melalui gua Belanda dan Jepun. Setelah tembus melewati jalan setapak, anda akan dihidangkan perjalanan indah dan hijau dengan menapaki jalan setapak.
 
Track ini sangat ramai pada hari Sabtu dan Ahad atau hari cuti lain. Banyak keluarga melakukan tracking ke Maribaya.


 
Sebelum sampai di destinasi, anda pun boleh melihat-lihat keanehan di sekitar gua Belanda dan Jepun. Anda boleh masuk ke gua Belanda dan Jepun dengan leluasa. Bila ingin mengetahui apa yang ada di dalam gua tersebut, sebaiknya anda menyiapkan dulu senter sebagai alat penerangan sebelum masuk. Kerana di dalam kedua-dua gua tersebut sangat gelap. Bila tidak ingin repot-repot anda boleh menyewa lampu senter di lokasi. Disebut gua Belanda dan Jepun, kerana kedua tersebut merupakan bekas peninggalan pada jaman Belanda dan Jepun.



 Bandrek haneut ( minuman halia hangat )

 Usai mengamati sekitar gua Belanda dan Jepun, maka anda boleh rehat sejenak sambil menikmati bandrek haneut, minuman khas orang Bandung. Di warung tersebut tentu tidak hanya boleh didapati bandrek, tetapi makanan ringan lain yang jadi kegemaran orang Bandung, yakni bala-bala pun tersaji. Wow sungguh asyik dan nikmat.
 
Jernihnya air dari bukit Unggul mengalir hingga membentuk air terjun Maribaya. Gemericiknya air terjun Maribaya membawa kesejukan membikin suasana perjalanan semakin menambah asyik.
 
Jika kita sudah sampai di jambatan Maribaya, maka boleh melihat indahnya air terjun Maribaya dari jambatan. Biasa setiap pengunjung selalu berehat di jempatan Maribaya sambil menikmati pemandangan di sekitar yang mampu memanjakan mata.


Anda sedang mencari transport tour bandung?



Silahkan hubungi kami untuk sembarang pertanyaan dan pesanan :

Bandung Amanah Tours and Transport
layanan perkhidmatan Transport

Bandung Tour Service and Holiday Package


touramanahbandung@yahoo.com

+62 856 2388 749

+62 838 2178 9103

Bandung Amanah Tour and Travel

Jom Gi Bandung Murah Jerr

www.transportbandung-amanah.com






NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
Comments
0 Comments
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post

Comment Facebook

 

Pidi Baiq